De kracht van beeld

Onlangs heb ik zelf een kast in elkaar gezet. De montagehandleiding bij de kast bestond volledig uit tekeningen. Lezen was niet nodig, en de kast zat in een mum van tijd in elkaar. Dat is nog eens functioneel gebruik van beeld!

Eigenlijk ontdekte ik het belang van visuele ondersteuning al eerder. Ik gebruik regelmatig afbeeldingen of tekeningen om de communicatie met leerlingen te ondersteunen. Daarnaast stimuleer ik leerlingen ook om hier zelf actief gebruik van te maken. Door zowel het verbale als het visuele geheugen aan te spreken wordt informatie beter verwerkt en onthouden. Dat geldt voor kinderen met een taalstoornis, maar ook voor zich normaal ontwikkelende kinderen.1

Hoe beeld ondersteunend kan worden gebruikt door een leerling, zag ik toen ik met een groepje leerlingen uit groep 6 werkte. De leerlingen kregen de opdracht om te presenteren aan de hand van steekwoorden. Eén van deze leerlingen had een ernstige vorm van dyslexie. Ondanks intensieve begeleiding was hij niet in staat om enkele woorden op papier te zetten. Toch wist hij de opdracht uit te voeren, zelfs beter dan zijn klasgenoten, door eenvoudige tekeningetjes te gebruiken als geheugensteuntje.

Voor wie?

Visuele ondersteuning bij vertelvaardigheid

Om een leerling te helpen bij het vertellen van een verhaal, teken ik vaak mee. Ik kan helemaal niet goed tekenen, maar het gaat snel en ik kan het doen terwijl de leerling praat. Zo ziet hij wat hij al verteld heeft en vaak komen er dan vanzelf aanvullingen. Dat ziet er dan ongeveer zo uit:

Deze tekening hoort bij het verhaal van Guus die bij Hugo thuis was geweest. Ze gingen daar trampoline springen.

Logische reeksen zijn ook een fijn hulpmiddel om te oefenen met vertellen. Een logische reeks is een serie plaatjes die samen een verhaal vormen. Het is leuk om samen met de leerling zelf een logische reeks te maken. Dat kan door foto’s te maken op verschillende momenten tijdens een activiteit. Wanneer je de foto’s uitprint, kan de leerling aan de hand van zijn eigen logische reeks thuis vertellen wat hij gedaan heeft.

Geschikte beelden vinden

Om herkenbaarheid te voorkomen zijn namen en details aangepast.

Dit bericht is eerder geplaatst op LinkedIn, 02-09-20

Bronnen

1.          Quail M, Williams C, Leitão S. Verbal working memory in specific language impairment: The effect of providing visual support. Int J Speech Lang Pathol. 2009;11(3):220-233. doi:10.1080/17549500802495581

2.          SLO. Maatwerkaanpassingen. https://slo.nl/thema/meer/passende/po/taal/. Published 2014. Accessed June 29, 2020.