Als gevolg van de pandemie is online onderwijs en zorg in een stroomversnelling gekomen. Dat geldt ook voor logopedie. Als logopedist in het speciaal basisonderwijs werd ik door de omstandigheden gedwongen om online behandelingen te geven. Inmiddels kunnen alle activiteiten weer fysiek plaatsvinden, maar online werken blijkt in sommige gevallen juist voordelen te hebben. De NVLF verwacht dan ook dat de logopedist de komende jaren te maken gaat krijgen met eHealth als vast onderdeel van behandelprocessen.
Om optimaal gebruik te maken van de mogelijkheden die online werken te bieden heeft, is het zinvol om te kijken welke wetenschappelijke inzichten er al zijn op dit gebied. Daarom heb ik de conferentie ‘Motivatie in online en digitale leeromgevingen’ gevolgd. Deze online conferentie, georganiseerd door de Open Universiteit, vond plaats op 18 juni 2021. Eén van de voordelen van het online werken is dat ik de opnames van de conferentie terug kon kijken.
In het kader van mijn studie Onderwijswetenschappen aan de Open Universiteit schreef ik een recensie over de conferentie. Benieuwd welke lessen ik hieruit meeneem naar mijn dagelijkse praktijk? Lees dan mijn recensie hier.
Dit bericht verscheen eerder op LinkedIn, 12-07-22
