Eerder plaatste ik een blog over mijn werkzaamheden als logopedist in het speciaal basisonderwijs. Ik ging toen vooral in op de logopedische begeleiding, zoals weergegeven in de voorbeeldfunctieomschrijving logopedist van de PO-raad (PO-raad, 2020). De reactie van Daphne de Wijs op mijn blog (op LinkedIn) maakte mij duidelijk dat ik daarmee geen compleet beeld heb geschetst. Ik heb meer taken dan ik in mijn vorige blog beschreef, maar op mijn school vallen die onder de rol van taalcoördinator. Een taalcoördinator is meestal een leerkracht, toch kunnen deze taken prima door een logopedist worden gedaan. Het voordeel van een logopedist als taalcoördinator, is dat hij/zij alles afweet van de spraak/taalontwikkeling. In de functiereeks voor logopedisten in het primair onderwijs, die ontwikkeld is door de NVLF, staan deze extra taken ook beschreven (NVLF, 2020).
Een logopedist in het onderwijs kan onder meer de volgende taken uitvoeren naast de specifieke logopedische begeleiding van leerlingen:
- Het ontwikkelen van (school)beleid, bijvoorbeeld op het gebied van leerlingenzorg, taal en communicatie. Hieronder valt bijvoorbeeld het opstellen van een meerjarenplan voor de inzet van logopedie of een taalbeleidsplan.
- Het leveren van een bijdrage aan professionalisering, bijvoorbeeld door het verzorgen van teamscholing. Afhankelijk van het specialisme van de logopedist kan het dan bijvoorbeeld gaan over taalstimulering bij verschillende vakken, woordenschatonderwijs, dyslexie, spraak/taalontwikkeling in combinatie met diverse (leer)stoornissen, de leerlijnen voor mondelinge taalvaardigheid enzovoort.
- Deelname aan werkgroepen, bijvoorbeeld rond leesbevordering. De logopedist kan een rol spelen bij het bevorderen van leesmotivatie, de invulling van de leerlingenbibliotheek of het onderhouden van contacten met bijvoorbeeld de openbare bibliotheek.
- Het samen met de leerkracht voorbereiden en aanbieden van taallessen binnen en buiten de klas, en het bieden van extra ondersteuning bij taalonderwijs zoals begrijpend lezen en woordenschat.
Een logopedist die vanuit de zorgverzekering werkt heeft veel minder mogelijkheden om af te stemmen met een school dan een schoollogopedist. De school is verantwoordelijk voor didactische ondersteuning, daarom worden de bovengenoemde werkzaamheden niet vergoed door de zorgverzekering (De Waal-Bogers, 2020). Als logopedist verbonden aan een school werk je vanuit dezelfde expertise als een logopedist in een praktijk, maar het doel is anders: alles is gericht op het ondersteunen van het onderwijs en het behalen van de onderwijsdoelen op het gebied van taal. Dat gebeurt in nauwe samenwerking met de rest van het team.
Dit bericht verscheen eerder op LinkedIn, 16-11-22
Bronnen
De Waal-Bogers, J. (Ed.). (2020). Taaldiagnostiek bij kinderen. Amsterdam: Pearson Benelux B.V.
NVLF. (2020). Functiereeks Logopedisten primair onderwijs.
PO-raad. (2020). Voorbeeldfunctiebeschrijving logopedist. Retrieved from https://www.poraad.nl/files/werkgeverszaken/voorbeeldfunctiebeschrijving_logopedist.pdf
