Hoe slechter hoe beter

In elkaar gedoken sta ik voor het bord, de klas kijkt me verwachtingsvol aan. Even kijk ik rond, maar dan gauw weer naar het papiertje dat ik in mijn hand klem. Ik haal diep adem voordat ik begin: ‘Ik hou mijn spreekbeurt over mijn konijn. Mijn konijn heet Tony. Tony is heel lief….’ Ik mompel nog wat over hooi en groenvoer voordat ik helemaal stilval en me onzeker naar de juf draai.

Nee, dit is geen herinnering aan een traumatische ervaring van lang geleden. Twee weken terug hield ik een spreekbeurt voor een klas van de sbo-school waar ik werk. Ondanks mijn gestuntel was het een groot succes, en ik ben inmiddels ook uitgenodigd om mijn spreekbeurt in een andere klas te houden. Hoe slechter hoe beter!

Mijn ‘spreekbeurt’ was het startpunt voor een klassengesprek over presenteren. De leerlingen mochten mij feedback geven. Ze konden prima aangeven wat er beter moest: de klas inkijken, duidelijk spreken, rechtop staan, uit het hoofd vertellen enzovoort. Daarna oefenden de leerlingen in groepjes zelf met deze punten. Elke leerling koos uit een grote stapel één plaatje om iets over te vertellen. Dat hoefde geen lang verhaal te zijn. De opdracht was: vertel wat er op je plaatje staat, waarom je voor dit plaatje gekozen hebt en wat je er allemaal over weet. Voorbereiden is op die manier niet nodig, de focus kan volledig liggen op spreekvaardigheid.

De week erna dachten de leerlingen in groepjes na over onderwerpen voor een eigen spreekbeurt. Is het onderwerp dat je kiest ook interessant voor je klasgenoten? Leer je er zelf nog iets van? Over welke deelonderwerpen wil je iets vertellen? Elk groepje werd hierin begeleid door de leerkracht, onderwijsassistent, stagiaire of door mij (logopedist), zodat uiteindelijk elke leerling een mindmap op papier had. Zo werken we stap voor stap toe naar een spreekbeurt.

Als we onze leerlingen hun spreekbeurt thuis laten voorbereiden, zien we grote verschillen in de begeleiding die ze daarbij krijgen. Soms hebben ouders en leerling geen idee waar ze moeten beginnen. Er zijn ook leerlingen die met een prachtige PowerPoint aankomen, waar ze niets bij weten te vertellen. Door samen op school voor te bereiden krijgt elke leerling de kans om zich te ontwikkelen.

2 reacties op “Hoe slechter hoe beter”

  1. Gaaf Rianne,
    Daar had ik graag bij willen zijn!

    1. Je bent van harte welkom bij mijn volgende spreekbeurt!