-
12 werkvormen om aan mondelinge taalvaardigheid te werken met filmpjes en podcasts

Bij mijn lessen in mondelinge taalvaardigheid maak ik vaak gebruik van filmpjes. Dat kunnen video’s zijn die bij de zaakvakmethode horen, maar ook korte filmpjes van schooltv en losse items van het jeugdjournaal zijn erg geschikt. Mondelinge taalvaardigheid bestaat uit de subdomeinen luisteren, spreken en gesprekken voeren. Hoe kun je filmpjes inzetten om met deze
-
Logopedische screening in het onderwijs, waar is dat voor nodig?

De zomervakantie ligt al weer een paar weken achter ons. Op de sbo-school waar ik als logopedist werk staan de eerste weken van het schooljaar altijd in het teken van de screening van nieuwe leerlingen. Waarom is het eigenlijk belangrijk om eventuele problemen in de spraak-taalontwikkeling op te sporen? Een gemiste diagnose heeft gevolgen voor
-
Tekenen als ondersteuning

Een getekend programma op het bord. Een schematische tekening om een tekst te verduidelijken. Meetekenen tijdens het vertellen van of luisteren naar een verhaal. Voor veel leerlingen is dit een waardevolle aanvulling. Maar hoe moet dat dan als je helemaal niet kunt tekenen? Tijdens mijn werk met leerlingen maak ik vaak een snelle tekening. Ik
-
Onderhandelen zonder inspiratie: mondelinge taalvaardigheid

Waarschijnlijk heeft iedereen wel eens zo’n dag. Je wilt een leuke les voorbereiden, maar je hebt geen inspiratie. Meestal lukt het op routine toch wel om er wat van te maken. En soms gebeurt er juist iets bijzonders. Het afgelopen schooljaar begeleidde ik Marco, Jorik en Naima uit groep 6/7 één keer per week, om
-
Website bouwen is bouwen aan woordenschat

Webhost. Domeinregistratie. RSS-feed. Widget. Tot een paar weken geleden had ik geen idee wat deze woorden precies inhielden. Misschien had ik ze weleens voorbij horen komen, maar voor mij hadden ze geen inhoud. Het waren labels zonder betekenis. Totdat ik besloot om een website te maken. Het idee om mijn blogs van LinkedIn een plekje
-
Lezen in het riool

‘Juf, mogen we het spel spelen dat we bij de stage-juf hebben gedaan? Dat is veel leuker dan deze saaie tekst!’ vraagt Tirza. Drie meiden kijken me hoopvol aan. De afgelopen maanden heeft de stagiaire van mijn collega met ze gewerkt aan onder meer taal- en leesbegrip, verwoorden van hun gedachten en uitbreiden van hun
-
Verslag: Motivatie in online en digitale leeromgevingen

Als gevolg van de pandemie is online onderwijs en zorg in een stroomversnelling gekomen. Dat geldt ook voor logopedie. Als logopedist in het speciaal basisonderwijs werd ik door de omstandigheden gedwongen om online behandelingen te geven. Inmiddels kunnen alle activiteiten weer fysiek plaatsvinden, maar online werken blijkt in sommige gevallen juist voordelen te hebben. De NVLF verwacht
-
Verslag: De taalcoördinator als innovator

Op 21 april vond de themasessie ‘de taalcoördinator als innovator’ plaats, met bijdragen van Anette de Groot, Mathilde Wassenaar en Jerry van Brakel. De themasessie bestond uit drie onderdelen: een korte schets van de vernieuwde opleiding, actuele inzichten over woordenschatonderwijs, en meer informatie over leiderschap en innovatie. Heb je het gemist en ben je benieuwd? Lees er meer
-
Hoor je me?

Mijn oude tante Mien kwam langs, dat was al lang geleden. Eenmaal aan de koffie liep het gesprek algauw vast. Ze reageerde niet op vragen, of gaf een antwoord dat niets met de vraag te maken had. ‘Wil je nog wat drinken?’ werd beantwoord met ‘Hoeveel zei je?’. Er kwamen spelletjes op tafel. Rummikub ging
-
Spraakverwarring

Ken je dat? Dat je met iemand praat en er pas na een paar minuten achter komt dat jullie het over verschillende dingen hebben? Woorden kunnen soms voor verwarring zorgen, omdat de betekenis afhankelijk is van de achtergrond van de gebruiker. Als het gaat over taal, gebruikt een logopedist bepaalde termen net anders dan een