-
Verslag: Dwalen door Málaga (TOS)

Stel je voor dat een Nederlands sprekende gids een wandelroute uitlegt door het Spaanse stad Málaga. Hij spreekt de straatnamen uit in het Spaans, en vertelt tussendoor nog een aantal wetenswaardigheden. Voordat tot je is doorgedrongen welke straat je moet nemen, is hij in zijn verhaal al drie straten verder. Zó ongeveer moet het voelen
-
Mondelinge taalvaardigheid in het publieke debat

Het publieke debat verhardt. De discussies over Zwarte Piet, de coronamaatregelen en de vrijheid van onderwijs hebben één ding met elkaar gemeen: voor- en tegenstanders proberen hun mening kracht bij te zetten door te schreeuwen, schelden, beledigen, dreigen en soms zelfs daadwerkelijk geweld te gebruiken. Niet iedereen natuurlijk, maar de slechte voorbeelden zijn overal te
-
Begrijpend lezen: Hoe mijn leerling gegrepen werd door een wolf

Leroy (11) kijkt verveeld naar het papier voor zijn neus. Het is een tekst uit de methode Nieuwsbegrip. Hij heeft de tekst in de klas al een keer gelezen maar begrijpt er niet veel van. Hij heeft een taalontwikkelingsstoornis en een beperkte woordenschat, dat zorgt ervoor dat begrijpend lezen erg lastig voor hem is. Bovendien
-
Taalachterstand

Ik ben best taalvaardig – in het Nederlands. Maar nu ben ik in Frankrijk, en daar heb ik een behoorlijke taalachterstand. Dat zorgt ervoor dat ik mezelf als studieobject kan gebruiken. Welke omstandigheden maken dat ik minder last heb van mijn taalachterstand? Op de camping waar we een paar dagen verblijven, wordt elk uur iets
-
Verslag: Kleuters vergaderen beter dan volwassenen

Wist je dat kleuters beter zijn in vergaderen dan volwassenen? En dat leerlingen door samen te schrijven beter leren schrijven én hun kennis verdiepen? Dit en méér kwam aan de orde tijdens de middag die we met het Landelijk Netwerk Taal organiseerden op 15 april 2021. Verschillende sprekers presenteerden hun onderzoek binnen de verschillende taaldomeinen.
-
Verslag: Lezen is vreselijk…leuk!

Op 26 januari organiseerde het Landelijk Netwerk Taal een online sessie over het leesonderwijs. In een blog, geplaatst op de website van het LNT, beschrijf ik wat ik hier als logopedist en taalcoördinator in het speciaal basisonderwijs van heb opgestoken. Dit bericht verscheen eerder op LinkedIn, 26-01-21
-
Achterin de kast: Taalonderwijs met ‘vergeten materiaal’

Gebruik jij alles wat er in je kast ligt? Ik niet, en dat is eigenlijk best jammer. Vooral op momenten dat er weinig voorbereidingstijd is, pak ik algauw naar de spullen die direct in het zicht liggen. Dat geldt niet alleen voor mijn kledingkast en de voorraadkast in de keuken, maar ook voor de kast
-
Wat doet een logopedist in het sbo, deel 2

Eerder plaatste ik een blog over mijn werkzaamheden als logopedist in het speciaal basisonderwijs. Ik ging toen vooral in op de logopedische begeleiding, zoals weergegeven in de voorbeeldfunctieomschrijving logopedist van de PO-raad (PO-raad, 2020). De reactie van Daphne de Wijs op mijn blog (op LinkedIn) maakte mij duidelijk dat ik daarmee geen compleet beeld heb
-
Verslag: Het volgen van de taalontwikkeling in mondelinge taalvaardigheid en schrijven 06-10-20

Bij de taaldomeinen mondelinge taalvaardigheid en schrijven is het niet eenvoudig om de ontwikkeling van leerlingen te volgen. Tijdens de netwerkbijeenkomst van het Landelijk Netwerk Taal op 6 oktober 2020 deelden verschillende sprekers hun kennis over dit onderwerp. Deze bijeenkomst was het tweede deel van de netwerkdag, die vanwege de coronamaatregelen online plaatsvond (lees hier
-
Verslag: Formatief evalueren 24-09-22

Wat is formatief evalueren en hoe kun je dat inzetten in het taalonderwijs? Tot een aantal maanden geleden dacht ik dat formatief evalueren zoiets was als een toets waarvan het cijfer niet meetelt. Toen ik me voor mijn studie onderwijswetenschappen ging verdiepen in het thema, kwam ik erachter dat formatieve evaluatie veel meer omvat. Zo