-
Taalbegrip en autisme: waar gaat Anil naartoe?

Anneke is een meisje van 9 jaar met een stoornis in het autistisch spectrum (ASS). Ze wordt bij mij aangemeld voor logopedisch onderzoek omdat ze zelf aangeeft dat ze veel woorden niet begrijpt. Daardoor heeft ze moeite om de uitleg in de klas en de teksten in het lesboek te volgen. Uit een woordenschattest komt
-
Leesbevordering: het kiezen van een boek

Als kind ging ik één keer per week naar de bibliotheek in een dorp verderop. Daar haalde ik het maximale aantal mee te nemen boeken. Meestal was ik door de stapel heen voordat de week om was. Tegenwoordig lees ik nog steeds veel, maar op een heel andere manier. Ik lees om op de hoogte
-
De kracht van beeld

Onlangs heb ik zelf een kast in elkaar gezet. De montagehandleiding bij de kast bestond volledig uit tekeningen. Lezen was niet nodig, en de kast zat in een mum van tijd in elkaar. Dat is nog eens functioneel gebruik van beeld! Eigenlijk ontdekte ik het belang van visuele ondersteuning al eerder. Ik gebruik regelmatig afbeeldingen
-
Klussen met taal

Deze week krijgt de kamer van mijn dochter een make-over. Tussen de kwasten en rollers in de bouwmarkt bedacht ik hoe geschikt dit thema is om aan taal te werken met mijn leerlingen op school. Afhankelijk van het taaldoel zijn er tal van werkvormen te bedenken: Voor Bianca (6 jaar) met een kleine woordenschat: de
-
Wat doet een logopedist in het speciaal basisonderwijs?

Regelmatig stellen leerkrachten mij de vraag wat ik nou eigenlijk doe, als logopedist in het onderwijs. Uit de gesprekken die daarop volgen, blijkt vaak dat deze leerkrachten een onvolledig beeld hebben van logopedie. Ze weten wel dat ik me als logopedist bezighoud met spraakproblemen zoals slissen of stotteren, maar logopedie is zoveel meer dan dat!