-
Van losse puzzelstukjes naar één geheel

samen werken aan taalontwikkeling Mondelinge taalvaardigheid is van groot belang voor het functioneren van kinderen op school. Het is een sterke voorspeller van leesvaardigheid en speelt een grote rol bij het aangaan van sociale contacten. Werken aan taalvaardigheid vergroot daarmee de kansengelijkheid voor ieder kind. Naast ouders en verzorgers zijn er talloze professionals en organisaties
-
Een flauwe bocht naar rechts

‘Steek schuin links het plein over en sla linksaf. De weg maakt een flauwe bocht naar rechts’. Schuin links? Flauwe bocht? Nog best een uitdaging, zo’n routebeschrijving in een taal die je nog aan het leren bent. Zelfs als je de weg weet in de stad waar je woont. Sinds begin dit jaar ben ik taalvrijwilliger bij de
-
Taalstroom

‘Ik kies voor de telefoon, want dan kan ik spelletjes spelen tot de stroomstoring voorbij is.’ Zaakvakken zijn heel geschikt om – naast de inhoudsdoelen – aan taaldoelen te werken. Een denkgesprek in een klein groepje werkt daarvoor erg goed. De onderstaande activiteit heb ik uitgevoerd met groepjes van steeds drie leerlingen uit groep vijf
-
Hoe slechter hoe beter

In elkaar gedoken sta ik voor het bord, de klas kijkt me verwachtingsvol aan. Even kijk ik rond, maar dan gauw weer naar het papiertje dat ik in mijn hand klem. Ik haal diep adem voordat ik begin: ‘Ik hou mijn spreekbeurt over mijn konijn. Mijn konijn heet Tony. Tony is heel lief….’ Ik mompel
-
Gedichten en taalontwikkeling

Met een hoofd vol inspiratie bezocht ik na een netwerkdag van het Landelijk Netwerk Taal een geweldige boekwinkel in een oude kerk. Daar viel mijn oog op een verzameling dichtbundels van Plint, DICHTER. Ik koos voor een bundel met het thema ‘thuis’, vanwege het thema van de kinderboekenweek. Tijdens de drie uur durende treinreis van
-
Iedereen een spreekbeurt?

‘Jason ziet er vreselijk tegenop om te moeten rekenen. Hij is ook gewoon niet zo van de cijfertjes. Daarom hoeft hij niet mee te doen met de rekenles’. Dit zul je een leerkracht niet snel horen zeggen. Het ligt meer voor de hand om het probleem te onderzoeken, de lesstof waar nodig aan te passen
-
Lezen over ondersteunend tekenen

Tekenen inzetten als ondersteuning: hoe vaker ik dat doe, hoe enthousiaster ik word. Dat komt omdat ik merk dat het werkt! In de zomervakantie 2022 ben ik begonnen om me te verdiepen in ondersteunend tekenen, en het is ontzettend leuk om te doen. In deze blog vertel ik over twee boeken waar ik veel van
-
Psycho-educatie met held Kjeld

Met gratis sjablonen voor ondersteunend tekenen! ‘Wie ben ik, wat kan ik en wat vind ik moeilijk? Wat is een taalontwikkelingsstoornis (TOS) en wat betekent TOS voor mij en mijn omgeving?’ Dit zijn belangrijke vragen in het werken met een kind met TOS. Begeleiding hierin heet ook wel psycho-educatie. Afgelopen week las ik het boek
-
Dat zeg ik toch? Werken aan een begrijpelijk verhaal

‘Vertrek in zuidwestelijke richting’. Als mijn navigatiesysteem ogen had, zou hij mij nu verdwaasd om me heen zien kijken. Een goede spreker houdt in de gaten of de boodschap aankomt en geeft zo nodig verduidelijking, maar mijn navi doet dat niet. Het resultaat is dat ik in een willekeurige richting wegrijd. Waarschijnlijk is de volgende
-
Een stotterende leerling in de klas

Interview met Leonie Schipper-Willemse Vier procent van de kinderen stottert. De kans om een stotterende leerling in de klas te hebben, is dus best groot. Waar moet je dan als leerkracht rekening mee houden? In aanloop naar Wereldstotterdag op 22 oktober, interviewde ik Leonie Schipper-Willemse. Leonie is logopedist-stottertherapeut bij Logopedie & Stottercentrum Zuid-West. Stotteren is