Taaldeur

Taal opent de deur naar de wereld

  • Taaldeur
  • Blog
    • lezen
    • mondelinge taalvaardigheid
    • schrijven
    • woordenschat
    • logopedie
    • school
    • werkvormen en lesideeën
    • interview
    • verslagen en reportages
  • VR-schermspel
  • Contact
  • Van losse puzzelstukjes naar één geheel

    Van losse puzzelstukjes naar één geheel

    samen werken aan taalontwikkeling Mondelinge taalvaardigheid is van groot belang voor het functioneren van kinderen op school. Het is een sterke voorspeller van leesvaardigheid en speelt een grote rol bij het aangaan van sociale contacten. Werken aan taalvaardigheid vergroot daarmee de kansengelijkheid voor ieder kind. Naast ouders en verzorgers zijn er talloze professionals en organisaties

    Lees meer

    riannedewit

    26 augustus 2025
    logopedie, mondelinge taalvaardigheid, school
  • Een flauwe bocht naar rechts

    Een flauwe bocht naar rechts

    ‘Steek schuin links het plein over en sla linksaf. De weg maakt een flauwe bocht naar rechts’. Schuin links? Flauwe bocht? Nog best een uitdaging, zo’n routebeschrijving in een taal die je nog aan het leren bent. Zelfs als je de weg weet in de stad waar je woont.  Sinds begin dit jaar ben ik taalvrijwilliger bij de

    Lees meer

    riannedewit

    4 april 2025
    taaloefengroep
  • Taalstroom

    Taalstroom

    ‘Ik kies voor de telefoon, want dan kan ik spelletjes spelen tot de stroomstoring voorbij is.’ Zaakvakken zijn heel geschikt om – naast de inhoudsdoelen – aan taaldoelen te werken. Een denkgesprek in een klein groepje werkt daarvoor erg goed. De onderstaande activiteit heb ik uitgevoerd met groepjes van steeds drie leerlingen uit groep vijf

    Lees meer

    riannedewit

    6 december 2024
    Geen categorie, gesprekken, mondelinge taalvaardigheid, school, werkvormen en lesideeën
  • Hoe slechter hoe beter

    Hoe slechter hoe beter

    In elkaar gedoken sta ik voor het bord, de klas kijkt me verwachtingsvol aan. Even kijk ik rond, maar dan gauw weer naar het papiertje dat ik in mijn hand klem. Ik haal diep adem voordat ik begin: ‘Ik hou mijn spreekbeurt over mijn konijn. Mijn konijn heet Tony. Tony is heel lief….’ Ik mompel

    Lees meer

    riannedewit

    23 februari 2024
    mondelinge taalvaardigheid, school, spreken
  • Gedichten en taalontwikkeling

    Gedichten en taalontwikkeling

    Met een hoofd vol inspiratie bezocht ik na een netwerkdag van het Landelijk Netwerk Taal een geweldige boekwinkel in een oude kerk. Daar viel mijn oog op een verzameling dichtbundels van Plint, DICHTER. Ik koos voor een bundel met het thema ‘thuis’, vanwege het thema van de kinderboekenweek. Tijdens de drie uur durende treinreis van

    Lees meer

    riannedewit

    6 november 2023
    logopedie, taalbegrip, tekenen, werkvormen en lesideeën
  • Iedereen een spreekbeurt?

    Iedereen een spreekbeurt?

    ‘Jason ziet er vreselijk tegenop om te moeten rekenen. Hij is ook gewoon niet zo van de cijfertjes. Daarom hoeft hij niet mee te doen met de rekenles’. Dit zul je een leerkracht niet snel horen zeggen. Het ligt meer voor de hand om het probleem te onderzoeken, de lesstof waar nodig aan te passen

    Lees meer

    riannedewit

    27 oktober 2023
    gesprekken, mondelinge taalvaardigheid, school, spreken
  • Lezen over ondersteunend tekenen

    Lezen over ondersteunend tekenen

    Tekenen inzetten als ondersteuning: hoe vaker ik dat doe, hoe enthousiaster ik word. Dat komt omdat ik merk dat het werkt! In de zomervakantie 2022 ben ik begonnen om me te verdiepen in ondersteunend tekenen, en het is ontzettend leuk om te doen. In deze blog vertel ik over twee boeken waar ik veel van

    Lees meer

    riannedewit

    23 februari 2023
    tekenen, verslagen en reportages
  • Psycho-educatie met held Kjeld

    Psycho-educatie met held Kjeld

    Met gratis sjablonen voor ondersteunend tekenen! ‘Wie ben ik, wat kan ik en wat vind ik moeilijk? Wat is een taalontwikkelingsstoornis (TOS) en wat betekent TOS voor mij en mijn omgeving?’ Dit zijn belangrijke vragen in het werken met een kind met TOS. Begeleiding hierin heet ook wel psycho-educatie. Afgelopen week las ik het boek

    Lees meer

    riannedewit

    27 december 2022
    alle, logopedie, taalachterstand/taalontwikkelingsstoornis, tekenen, werkvormen en lesideeën, woordvindingsproblemen
  • Dat zeg ik toch? Werken aan een begrijpelijk verhaal

    Dat zeg ik toch? Werken aan een begrijpelijk verhaal

    ‘Vertrek in zuidwestelijke richting’. Als mijn navigatiesysteem ogen had, zou hij mij nu verdwaasd om me heen zien kijken. Een goede spreker houdt in de gaten of de boodschap aankomt en geeft zo nodig verduidelijking, maar mijn navi doet dat niet. Het resultaat is dat ik in een willekeurige richting wegrijd. Waarschijnlijk is de volgende

    Lees meer

    riannedewit

    21 november 2022
    alle, logopedie, mondelinge taalvaardigheid, school, tekenen, vertelvaardigheid, werkvormen en lesideeën
  • Een stotterende leerling in de klas

    Een stotterende leerling in de klas

    Interview met Leonie Schipper-Willemse Vier procent van de kinderen stottert. De kans om een stotterende leerling in de klas te hebben, is dus best groot. Waar moet je dan als leerkracht rekening mee houden? In aanloop naar Wereldstotterdag op 22 oktober, interviewde ik Leonie Schipper-Willemse. Leonie is logopedist-stottertherapeut bij Logopedie & Stottercentrum Zuid-West. Stotteren is

    Lees meer

    riannedewit

    21 oktober 2022
    alle, interview, logopedie, school
1 2 3 4
Volgende pagina→

Blog op WordPress.com.

 

Reacties laden....
 

    • Abonneren Geabonneerd
      • Taaldeur
      • Heb je al een WordPress.com-account? Nu inloggen.
      • Taaldeur
      • Abonneren Geabonneerd
      • Aanmelden
      • Inloggen
      • Deze inhoud rapporteren
      • Site in de Reader weergeven
      • Beheer abonnementen
      • Deze balk inklappen